BIP

indeks

SZKOŁA NA WIDELCU

logo szkola widelec

CYBERNAUCI

Cyberauci logo for light

Zdrowo i sportowo

BOHATERON

bohater

Z KULTURĄ MI DO TWARZY

Małopolska w zdrowej atmosferze

Powietrze

OWOCE W SZKOLE

Informacja tekstem łatwym do czytania - ETR

 

dostępnosc

30. 04. 2021r. uczniowie klasy ósmej zorganizowali trzecie i ostatnie już zadanie w ramach programu „Złote Szkoły NBP”. Tego dnia odbyła się online debata szkolna, a jej temat brzmiał: „Czy warto oszczędzać?”.

Debata została przeprowadzona w formie dyskusji moderowanej.

Już na początku debaty okazało się, że większość uczniów przyznała, że lepiej mieć oszczędności, niż ich nie mieć, a życie z dnia na dzień to nie jest najlepszy pomysł w dzisiejszych czasach.

Kolejnym etapem debaty było wskazanie sensu systematycznego oszczędzania. Uczniowie wymieniali argumenty takie jak:

- posiadanie oszczędności daje poczucie bezpieczeństwa,

- jeżeli mamy coś odłożone to możemy być bardziej gotowi gdy spotka nas coś nieprzewidzianego,

- nawet niewielka część przychodów odłożona w celu oszczędzania, z czasem może uróść na pokaźną sumę,

- nawet jeśli teraz nie posiadamy sprecyzowanego celu gromadzenia oszczędności to może w przyszłości się on  pojawi,

- posiadając oszczędności możemy być przygotowani, zarówno na miłe jak i niemiłe niespodzianki,

Po wyjaśnieniu sensu oszczędzania przyszła kolej na sprecyzowanie sposobów jak to robić. Uczniowie wskazywali m.in. na :

- wyznaczanie sobie celów i cierpliwe dążenie do ich osiągnięcia,

- mądre zakupy, czyli wykorzystywanie  okazji, promocji, wyprzedaży,

- kontrolowanie i ograniczanie wydatków,

- przemyślane zakupy, czyli nabywanie tylko rzeczywiście potrzebnych artykułów,

- szukanie okazji do zarobienia pieniędzy,

- nieuleganie spontanicznym zakupom i akcjom reklamowym, prześwietlanie „promocji”

– odkładanie systematyczne raz ustalonej nawet niewielkiej kwoty.

Po podaniu sposobów oszczędzania uczestnicy debaty próbowali odpowiedzieć na pytanie: Jak pomnożyć posiadane już oszczędności?

Poszczególni uczestnicy debaty proponowali różne formy lokowania własnego kapitału tj. lokaty, obligacje, złoto, akcje przedsiębiorstw i fundusze inwestycyjne wskazując jednocześnie korzyści z danego sposobu inwestowania.

Podsumowując debatę uczestnicy zanegowali zarówno postawę człowieka, który żyje z dnia na dzień, bez oszczędności, ale także osobę, która rezygnuje z każdej przyjemności, aby tylko stawać się bogatszym. Stwierdzili, że bogacenie nie powinno być najważniejszym celem naszego życia, a pieniądze powinny być dla nas środkiem do realizacji ważniejszych celów osobistych.

Nadmienić należy, że uczestnicy debaty przedstawiali swoje argumenty kulturalnie, stanowczo lecz z szacunkiem dla innych uczestników.

Debata okazała się świetnym podsumowaniem całego Programu „Złotych Szkół NBP” w naszej szkole.

 

 

 

4 maja

 

 

Konstytucja 3 Maja, od uchwalenia której minęło 230 lat, była pierwszą w Europie, a drugą na świecie nowoczesną konstytucją. Pomimo pandemii koronawirusa powinniśmy pamiętać o tej ważnej rocznicy.

1,2,3 maj - dni o których należy pamiętać!!

1 Maja

1 Maja – to Międzynarodowy Dzień Pracy. Pewnie nie wszyscy zdają sobie sprawę że rodowód tego święta sięga XIX wieku.  Święto zostało ustanowione w Paryżu w 1890 r. przez Kongres założycielski II Międzynarodówki. Wybrana data byłą wyrazem pamięci dla strajkujących robotników z Chicago, którzy w 1886 r. protestowali przeciwko niskim płacom oraz 12-godzinemu dniu pracy. Pierwsze obchody tego święta odbyły się m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech Belgii i Francji.  W Polsce święto, głównie kojarzone jest z poprzednim ustrojem. W czasach PRL, było to bardzo uroczysty dzień, a uczestnictwo w obchodach było niemal obowiązkowe. Święto 1 maja w Polsce zostało ustanowione św. Pracy i dniem wolnym ustawą z 1950 r.

2 Maja

2 Maja nie jest dniem wolnym, jednak mimo to doskonale wpasowuje się w kalendarz uroczystości 1 i 3 Maja. Tego dnia obchodzony jest Dzień Flagi Państwowej oraz Dzień Polonii i Polaków za granicą. Jest to jedno z najmłodszych świąt państwowych, wprowadzone na mocy ustawy z dn. 20.11.2004 r. o godle, barwach i hymnie narodowym. Pamiętajmy aby na czas świąt majowych wywiesić flagę i tym samym podkreślić naszą narodową tożsamość.

3 Maja

3 Maja obchodzimy rocznicę uchwalenia Konstytucji z 1791 r. Była to pierwsza w Europie i druga na świecie (po amerykańskiej z 1787 r.) konstytucja uchwalona przez tzw. Sejm Wielki zwany także Sejmem Czteroletnim. Za jej autorów uważa się króla Stanisława II Augusta Poniatowskiego, wielkiego marszałka litewskiego Ignacego Potockiego oraz ks. Hugona Kołłątaja. Ustawa zasadnicza zniosła liberum veto, wprowadziła trójpodział władzy, ograniczyła rolę senatu. Zniosła wolną elekcję i wprowadziła dziedziczność tronu. Uznała chłopów za część narodu oraz zagwarantowała tolerancję religijną.

Uchwalenie Konstytucji 3 Maja uważa się za jedno z najważniejszych i przełomowych wydarzeń w historii państwa Polskiego. Mimo późniejszych rozbiorów, dokument ten pomagał kolejnym pokoleniom podtrzymać dążenia do niepodległości.

Dzień 3 Maja 1791 roku został uznany Świętem Konstytucji 3 Maja. Obchody tego święta były zakazane podczas rozbiorów, a ponownie jego obchodzenie zostało wznowione w II Rzeczypospolitej w kwietniu 1919 roku.

Święto Konstytucji 3 Maja zostało zniesione przez hitlerowców i sowietów podczas okupacji Polski w czasie II wojny światowej. W styczniu 1951r. święto 3 maja zostało oficjalnie zdelegalizowane przez władze komunistyczne. W roku 1981 ponownie władze świętowały uchwalenie majowej konstytucji. Po zmianie ustroju, od kwietnia 1990 r. Święto Konstytucji 3 Maja należy do uroczyście obchodzonych polskich świąt.

Na koniec wszystkich zapraszam do obejrzenia krótkiego filmiku ożywiającego obraz Jana Matejki „Konstytucja 3 maja 1791 roku”.

 

 

 

W ramach realizacji programu Złote Szkoły organizowanego przez Narodowy Bank Polski uczniowie klasy ósmej  w dniach 21, 26 i 27 kwietnia 2021 roku uczestniczyli w lekcjach matematyki dotyczących ekonomii oraz lekcji historii na której zapoznali się z historią pieniądza.

Uczniowie na  lekcjach m.in.:

- poznali historię pieniądza - wiedzą czym były płacidła i pieniądz kruszcowy,

- potrafią wskazać funkcjonujące obecnie rodzaje pieniądza,

- wiedzą jakie są rodzaje lokat bankowych,

- nauczyli się jak porównywać oferty banków, które oferują różne oprocentowania lokat,

- mogli przekonać się na podstawie rzeczywistych przykładów jakie maksymalne zyski mogą otrzymać, jeśli będą mądrze zarządzać własnymi pieniędzmi,

- świadomie deklarowali chęć założenia lokaty bankowej w dowolnym banku wskazując czym będą się kierować przy jego wyborze,

- nauczyli się jak obliczać należne zyski z lokat.

Lekcje te wyróżniały się przede wszystkim elementami praktycznej wiedzy, z której uczniowie klasy ósmej będą na co dzień korzystać w życiu dorosłym. Zrozumienie mądrego inwestowania swoich oszczędności pomoże im w przyszłości nie popełniać błędów i czerpać zyski ze swoich inwestycji mimo inflacji na rynku.

 

 

Adam i Janina Łabuda

 

 

 

 

 

 

Z okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich obchodzonego 23 kwietnia uczniowie naszej szkoły wzięli udział w konkursie na znajomość literatury dziecięcej. Odpowiadali na pytania zamieszczone na slajdach w prezentacji. Uczniowie, którzy odpowiedzieli poprawnie na wszystkie pytania i przesłali swoje odpowiedzi do 26 kwietnia zostaną nagrodzeni.

W tej prezentacji znajdują się pytania konkursowe na które odpowiadali uczniowie.

 

 

Podkategorie

konopnickam

 
 

"Ludzie to anioły z jednym skrzydłem, dlatego aby się wznieść, musimy się trzymać razem".

Maria Konopnicka